Täna
sünnitab Neitsi selle,
kes on
kõrgem kõigest loodust
ja maa
toob koopa sellele,
kelle
ligi ei või saada.
inglid
laulavad kiites karjastega
ja
targad reisivad tähe järele,
sest
meie pärast on sündinud väike lapsuke – igavene Jumal!
Nõnda me laulame meie Issanda ja Jumala Jeesuse Kristuse sündimise pühal pühakojas.
...sest meie pärast on sündinud väike lapsuke – igavene Jumal. Hea on, kui see lause meid sügavalt mõtlema paneb. Kuid enamasti tekitab see meis palju küsimusi. Jumala Poeg, kes on Kolmainu Jumala[1] teine isik; kes on Isaga üheolemuslik, sünnib Neitsist Mariast ja saab inimeseks. Kuidas on see võimalik ja miks me üldse peame selle teoloogilise küsimusega tegelema? Meil on ju palju muudki teha, kui mõelda sellele, et kunagi juba rohkem kui 2000 aastat tagasi sünnitas Neitsi Maria lapse, keda nüüd Jõululapseks hüütakse. Öelge mulle, kuidas puudutab see mind? Kas ei piisa sellest, et jõulud on traditsioonilised perekesksed pühad, kus teineteisele häid soove öeldakse, tavapärasest rohkem kallistatakse ja naeratatakse ning kauneid kinke tehakse? Sellel ilusal jõuluajal külastame me oma vanemaid ja mälestame uinunud esivanemaid, süüdates nende kalmudel küünlaid. Näen seda alati, kui jõululaupäeva õhtul pühakotta jõuluteenistusele lähen. Siis on Kuriste kiriku kõrval asuv lumine ja muidu hämar surnuaed küünlavalguses. Kas sellest tõesti ei piisa? Kas ei ole siis jõulude mõte head teha?
Tunnistagem, et need küsimused jäävad alatiseks, sest inimmõistus ei suuda iial põhjani ammutada Jumala maailma tulemise salasust, näidata ja seletada kuidas Jumala Sõna ilma mehe seemneta lihaks sai; kuidas ema last ilmale tuues võis ikka neitsiks jääda.
On vaja suurt usku, et täielikult omaks võtta veendumus, et Jumala Sõna lihakssaamine tähendab meie jumalikustamist; et Tema tulemine alla meie juurde tähendab meie ülendamist; et oma vaesusega leevendab Ta kogu meie viletsust ja võtab selle enese peale; et oma kannatamisega tervendab Ta iga meie kannatuse; et oma surmaga päästab Ta meid surmast[2].
See, et Kristus, kes on tõeline Jumal, sünnib Neitsist ja saab inimeseks ei ole ajalooline, ega sotsioloogiline, ega ka mitte religioosne küsimus - see on eksistentsiaalne küsimus. See on meie olemise põhjus.
Jumal lõi endast väljamineva armastuse väel kogu loodu ja inimese lõi ta loodu krooniks. Ta lõi ta oma näo järgi ja enda sarnaseks, enda kaasloojaks ja kaasvalitsejaks. Inimene oli kutsutud olema kogu loodu kokkuvõte ja ühenduslüli loodu ja Jumala vahel. Inimene aga vääratas, eksis orientiiriga – ta tahtis saada Jumalaks ilma Jumalata. Toimus langus. Koos inimesega langes ja purunes kildudeks kogu loodu, mille armastavaks peremeheks ta oli loodud.
Jumal aga ei jätnud inimest maha ja kinkis talle oma ainusündinud Poja. Jumala Poeg sai inimeseks; elas meie keskel ja kannatas koos meiega; suri meie eest ja kinkis meile igavese elu. Ta sai seda teha kuna Neitsi Maria ütles ingel Gabrieli juuresolekul selle “JAH” [3], mida kogu loodu pääsemise ootuses, sõna otseses mõttes “hinge kinni hoides” ootas. Kuid kingituse Jumalale toob ka inimene ise. Inimese kingitus Jumalale on öelda see “JAH” ja tõsta kogu loodu oma rikutuses tervendamiseks ja pääsemiseks Jumala ette; et kogu loodu saaks uuesti vabaks; saaks uueks[4] koos inimesega – saaks rikkumatuks ja vaimseks[5].
Inimene, kes on loodud olema Jumala kohalolu maa peal saab seda olla ainult siis kui ta ütleb selle “JAH”, mille ütles Jumalaema. Kas ja kui tihti me üldse pöördume Jumala poole ja palume: “Jumal tule ja ela minu sees”? See väliselt lihtne palve peaks saatma meie igat hingetõmmet ja südamelööki. Ma saan olla Jumala kohalolu ainult juhul, kui Jumal elab minu südames. Inimese süda on sama väike kui kokkusurutud rusikas käsi, kuid ometi võib ta olla nii avar, et suudab endasse mahutada Jumala ja kogu loodu. Kuidas?
Aga seda ainult koostöös Jumalaga – koostöös Püha Vaimuga.
Alles siis, kui ma olen vaba ja valmis loobuma kõigest sellest, mis maailmas kindlana tundub ja mind köidab. Ja kui minu südames ei ole midagi Jumala ja minu vahel. Ja kui ma siis astun sammud Jumala poole, minu jaoks täielikku tundmatusse, otsekui pimedusse – saab mu süda Püha Vaimu väel täis valgust ja ma saan Tema magusust tundma. Püha Vaim, olles kõige eest varjatud[6], kuid samas kõikjal olev juhib kogu loodu salasusse, Kolmainu Jumala kohalolu tundmisse. Püha Vaim teeb inimese kohtumise Jumalaga osaduseks – armastussuhteks, läbi mille me hakkame tundma jumalariigi suuri asju ja hakkame tajuma, kes on Kristus[7].
Langenud inimestena oleme me tarbijad ja me ihaldame erinevaid asju. Üks “asi”, mis on paljude tarbitavate asjade nimistus on Jumal. Kui “oleme endaga ummikus” ja meil on raske või oleme haiged, siis hakkame me Jumalat otsima. Kuid Jumal ei saa olla üks pajudest tarbitavatest asjadest. Jumal on alati esimene ja ainus, mida ihaldada. Tuletagem meelde, mida ütles Kristus rikkale noormehele kui too küsis, et mida peab ta igavese elu pärimiseks tegema[8]. Alles siis kui me oleme seadnud Jumala ülemaks kogu loodust, võtnud vastu Püha Vaimu, astunud Temaga osadusse, hakkame me tajuma asju mida inimsilmad ei näe ja kõrvad ei kuule. Alles siis saavad meist Jumala kaastöölised – tema kaasloojad ja kaasvalitsejad – me saame nendeks, kelleks me algselt loodud oleme.
Täna sünnitab Neitsi selle, kes on kõrgem kõigest loodust ...
Jõuluime – Jumala inimesekssaamise salasus sai teoks Jumala ja inimese
koostöös. See, mida tegi Jumalaema on suurim, mida üks inimene ealeski võib
teha – võtta endasse vastu Jumal, Teda endas kanda ja ilmale tuua! Seepärast on
Jumalasünnitaja juba oma Poja ja meie Jumala juures, ta on kõrgeim inglitest ja
pühakutest, ta on meile suurim eeskuju ja eestpaluja oma Poja ja meie Jumala
ees.
Jumalasünnitaja palu oma Poega ja meie Jumalat, et Ta heidaks armu meie patuste peale!
Aamen.
[1] Kolmainu Jumal – Isa ja Poeg ja Püha Vaim.
[2] Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku piiskoppide kogu läkitus
meie Issanda ja Päästja Jeesuse Kristuse Lihas sündimise pühal, Issanda aastal
2013
[3] Lk 1:38. Aga Maarja ütles: „Vaata, siin
on Issanda teenija, sündigu mulle sinu sõna järgi!”
[4] 2Kr 5:17. Niisiis,
kui keegi on Kristuses, siis ta on uus loodu, vana
on möödunud, vaata, uus on sündinud.
[6] Erinevalt Kristusest, ei ole meil Pühast Vaimust
ikooni. Meil ei ole mitte mingisugust kujutist Temast. Püha Vaim ei ole
kehastunud ja Ta ei ole võtnud inimese välimust. Püha Vaimu me ei näe ja meil ei
ole Teda enne vastuvõtmist võimalik tundma õppida. Selleks et Püha Vaimu kogeda
peame me ennast täielikult usaldama Jumala hoolde ja alles siis, kui me oleme
Püha Vaimu vastu võtnud saame Teda kogeda ja tundma õppida. Ülempreestere
Aleksander Šmeman on öelnud, et kui Püha Vaim tuleb meie juurde ja meisse siis
muutub kõik Tema Ikooniks – Tema ilmutuseks, Temaga ühinemiseks, Tema
tundmiseks.
[7] Jh 14:26. Aga Lohutaja, Püha Vaim, kelle Isa saadab
minu nimel, tema õpetab teile kõik ja tuletab teile meelde kõik, mida mina
teile olen öelnud.
[8] Lk 18:22. Seda kuuldes ütles Jeesus talle: „Üks asi on
sul veel vajaka: müü ära kõik, mis sul on, ja jaga vaestele, ja sul on siis
aare taevas, ning tule, järgne mulle!”