25. oktoobril toimus Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku Hiiumaa Jumalasünnitaja Sündimise koguduse ja Kõrgessaare Kristuse Sündimise koguduse ühinemine
Kahe koguduse ühinemine, millega tehti algust 2012 aasta suvel, kestis enam kui kaks aastat. See aeg oli vajalik ühinemises üksmeelele jõudmiseks.
Uue ühinenud koguduse nimeks on Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku Hiiumaa Jumalasünnitaja Sündimise kogudus. Ühinemise tulemusena on kõik Hiiumaa õigeusklikud ühe koguduse liikmed.
Koguduse peakirikuks on Kuriste Jumalasünnitaja Sündimise kirik ja teiseks pühakojaks on Malvaste Prohvet Eelija pühakoda ning meie kolmandaks pühakojaks, mis taastamist ootab, on Puski Kristuse sündimise kirik, kus hetkel ainult kirikuaias teenida saame.
Põhikirja järgi on koguduse juhatuse esimees esipreester Aabraham Tölpt. Lisaks valiti koguduse juhatuse liikmeiks: Anne Mišina, Mati Vallikivi ja Raja Suurvärav.
Miks me ühinesime?
Selleks, et olla üks Ihu Kristuses.
Mida tähendab olla üks Ihu Kristuses?
Kirik on Kristuse Ihu. Kiriku pea on Kristus ja meie oleme tema Ihu liikmed ja nõnda me moodustame ühtse Kristuse Ihu - ühtse Kiriku, kus iga ihuliige on ainulaadne, kordumatu ja haruldaselt väärtuslik isik - jumalanäoline. Kristuse Ihu liikmeks saab läbi temasse ristimise. Kiriku maapealse, nähtava osa pea on piiskop, kes on Kristuse ikoon. Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku pea on metropoliit (ehk peapiiskop) Stefanus, kes võtab endas kokku meie Eestis asuva õigeusukiriku nähtava osa ja on aknaks jumalariiki. Kuna piiskop ei jõua igale poole teenima siis pühitseb piiskop ametisse preestreid, kes tegutsevad ainult tema õnnistusel. Preester ei ole autonoomne, see tähendab seda, et ta kuuletub alati piiskopile ja tegutseb tema volituse alusel.
Kirikliku elu süda on Euharistia ehk Püha Liturgia - Armulaud - Kristuse Ihust ja Verest osasaamine - Jumala endasse vastuvõtmine. Armulaua pühitsemine toimub pühakojas Kristuse Ihuliikmete ühisel palvel preestri eestseismisel, kus palutakse Püha Vaimu mahatulemist palvetajate ja pühitsemiseks toodud leiva ja veini peale, millest saavad Kristuse Ihu ja Veri. Piiskop või preester, kes teenib piiskopi õnnistusel, viib küll teenistuse meile nähtavas ja tajutavas vormis läbi, kuid tegelik ja tõeline Püha Liturgia teenija ja armulaua pühitseja on Kristus ise. Tunnen seda pea alati kui Püha Liturgiat teenin. Kuigi Püha Liturgia toimub üle maailma erinevates kohtades ja erinevatel aegadel on siiski tegemist ühe ja selle sama Püha Liturgiaga, ja ühe ja selle sama ülempreestriga, kelleks on Kristus, ja ühe ja selle sama alatarilauaga, mis asub eshatas ehk tulevases jumalariigis ja mille maapealseks peegelduseks ja aknaks on altarilaud pühakojas.
Lõpetuseks
Kuna Hiiumaa õigeusklike kogukond on väike siis ühtse kogudusena suudame me tugevamini kokku hoida ja meie ees olevaid majanduslikke ning kiriku varade hooldamisega ja säilitamisega seotud väljakutseid paremini lahendada. See, et Hiiumaal on omal ajal asutatud kaks õigeusu kogudust on olnud hea ja vajalik. Tänu sellele kahele kogudusele oleme me need, kes me täna oleme. Meil toimuvad regulaarsed jumalateenistused ja meil on kaks heas korras pühakoda - üks Kuristes, teine Malvastes. Seda ei ole mitte vähe. Nüüd on aga aeg edasi minna. Säilitamist ja kaugemas tulevikus taastamist vajab Puski pühakoda ja konserveerimist ootavad Kuri kiriku varemed. Nende pühakodade eest hooltkandmine on meie kõigi Hiiumaa õigeusklike ühine ülesanne.
Ühinemisest
kuuluvad kõik Hiiumaa õigeusukiriku pühakojad, olenemata sellest, kas nad on
korras või varemeis, meie ühinenud Hiiumaa õigeusu koguduse valdusesse. See on
meie ühine ülesanne neid hoida ja ilusaks teha. Pühakoda jääb alati pühaks
paigaks, olenemata sellest, kas ta on varemeis või mitte. Mulle meenuvad meie
metropoliidi sõnad: “Sama ilus kui on Pühakoda on ka nende inimeste hinged, kes
selles pühakojas teenivad ja palvetavad.”
EAÕK Hiiumaa preester Aabraham