Õigeusukirik Hiiumaal
  • Esileht
  • Teated ja uudised
  • Lugemiseks
  • Õigeusk Hiiumaal
  • ELUST HIIUMAAL
  • Puski Kiriku taastamine
  • Katehees

Essee Paastumisest

Lugemiseks

  • Suur reede
  • Suur paast kui harjutus
  • Miks me muretseme?
  • Surmast hingedepäeva eel
  • Mõtisklus kloostrielust ja munklusest
  • Kristliku Kiriku roll muutuvas maailmas
  • Pere ja ühiskond
  • Ristija Johannese sünnist
  • Kuriste Jumalasünnitja sündimise kirik
  • Essee Paastumisest
  • Mõtisklus JÕULUIMEST
  • Mõtisklus Kristuse ristimise, jumalailmumise pühast
  • Andeksandmine on südame seisund
  • Tarasiuse kolm mõtisklust:
  • Suure neljapäeva mõtisklus
  • Mõtisklus ülestõusmispühadest ühiskonnas
  • Johannes Kuldsuu Jutlus ülestõusmispühal
  • Armastuse sünd
  • Nelipühi
  • Miks korraldada perelaagrit?
  • Kristuse sündimine - Jumala aramstuse lugu
  • Ära anna mulle laiskuse vaimu
  • Aadama paradiisist väljaajamisest
  • Mõtisklus suure paastu esimesel pühapäeval
  • Kaasani Jumalaema ikoon
  • Viimse kohtu, lihast loobumise pühapäev
  • Nelipühist ja Pühast Vaimust
  • Halvatu pühapäev
  • Üksteistkümmend Eestimaa märtrit
  • Ma ei ole kunagi üksi
  • Miks me palvetame?
  • Mõtisklus SUURE PAASTU esimesel pühapäeval
  • Vaga Eefraim Süürlase palve
  • Ristikummardamise pühapäev
  • Piiskopmärter Peeter
  • Pühast õlitamissalasusest
  • Tabori mäe valgus
  • Tähendamissõna kadunud pojast
  • Issanda muutmise püha, valgus Taabori mäel
  • Kristuse sündimine JUMALA "PÄÄSTEPLAAN"
  • Johannes Kuldsuu jutlus almusest
  • Samaaria naise pühapäev
  • Paasaläkitus 2021
  • Kristliku eetika pastoraalne suhtelisus, Tauri Tölpt
  • Tölneri ja Variseri pühapäev
  • Häbist
  • Õigeusu pühapäev
  • Suure Neljapäeva mõtisklus
  • Jõulusõnum aastal 2022

Inimene on oma keha ja hingega üks tervik ja sellepärast on vaja mõlemale tähelepanu pöörata. Inimese, kui terviku tajumine, aitab meil mõista ka paastumise olemust ja mõju inimesele. Püüangi näidata kust on paastumine alguse saanud ja mida ütleb paastumise kohta Kristus. Miks paastumine on vajalik ja mida me selle läbi õpime?

Paast kui loobumine (mitte näljutamine) on abiks nii meie ihule kui hingele, see on aeg, mil kirik kutsub meid rohkem tähelepanu pöörama meeleparandusele. Õigeusu kirikus on neli suuremat paastuaega[1]:
1.Suur paast: seitse nädalat enne ülestõusmispühi
2. Apostlite paast, mis algab esmaspäeval, nädal aega pärast nelipühi ning lõpeb 28. juunil Peeter- Pauli päeva eelõhtul.
3. Jumalaema uinumise paast, 1- 15 august.
4. Jõulupaast, mis kestab 40 päeva, 15. novembrist 24. detsembrini.

Esmapilgul võib tunduda, et seda on palju, kuid minu kogemus kinnitab seda, et see on selline aastane rütm, mis toimib väga hästi. Meil on võimalus paastuda vastavalt oma olukorrale ja tegelikult see ongi üks pidev protsess, pidev kasvamine, pidev õppimine. Eelkõige ma õpin tundma iseennast, kõige oma uhkuse ja hirmudega, õpin tundma, kuhu kuulub mu süda.
„ Paastu abil eemaldan ma katte, mille all on peidus minu pulbitsevad mõtted ja tunded. Nii võib kõik minus peituv pinnale tõusta: minu täitumata soovid ja igatsused, minu ihad, minu sellised mõtted, mis keerlevad vaid minu enese, mu edu, mu omandi, tervise, turvalisuse ümber, ja tunded, nagu viha, kibestumus ja kurbus. Siis avanevad need haavad, mis olid suure vaevaga kinni mätsitud erisuguste tegevuste või vahendite abil, nagu söömine ja meelemürgid. Kõik see, mis oli alla surutud, saab ilmsiks.“ [2]

 Vaatame nüüd lähemalt, kust on paastumine kristlaste jaoks alguse saanud.
Ja kust mujalt ikka, kui Vanast Testamendist kus on sellest palju räägitud.
Prohvet Joeli raamatust loeme: “Aga nüüdki veel lausub Issand: Pöörake minu poole kõigest oma südamest ja paastumisega ja nutuga ja kaebusega. Aga käristage oma süda ja mitte riided…Puhuge pasunat Siionis, pühitsege paastu, kuulutage maha suurt püha (Jl ;12 15) ja Tobia raamatus on kirjas:“ Raafael, keda Jumal oli saatnud, Tobiale ja tema pojale räägib:“ Palve on hea paastudes ja vaestele andes ja õigust tehes. Parem on vaestele anda, kui kulda varanduseks koguda. Sest annid, mis vaestele antud, päästavad surmast ja needsamad rüüstavad kõik patud ära. Kes vaestele annavad ja õigust teevad, neile saab elu rohkesti.“(Tob.12;8-9) Vana Testamenti lugedes on meil võimalus mõista, miks paastuvad juudid.  Nii kirjutab sellest 1898. aastal ülempreester Karp Tiisik[3]:““ Kogu rahva paast oli see, mida Jumala rahvas igal aastal seatud ajal pidas, nagu neljanda, viienda, seitsmenda ja kümnenda kuu paastumine (Sk. 8,19), mida juudid nüüdki veel peavad. Seitsmenda kuu (meie septembrikuu) kümnendal päeval oli neil äralepitamise paastu püha, mis pidi Issandale väga püha olema (2Mo.30,10; 4Mo. 29,7). „See olgu teile igaveseks kohustuseks,“ käsib Jumal äralepitamise pühast. „ Seitsmenda kuu kümnendal päeval peate alandama oma hinged…sest sel päeval toimetatakse lepitust teie eest, et teid puhastada; te peate saama puhtaks kõigist oma pattudest Issanda ees“ (3Mo. 16,29-30). Juutidelt võime siis õppida, et tuleb alanduda paastudes ja palvetades, et Jumal saaks meid pattudest puhastada ja seeläbi lepitust leida. Veel toob Vana Testament välja, et  paastu ei pidanud mitte ainult Juuda rahvas, vaid ka pagana rahvas. Prohvet Joona raamatust loeme: „Ja Niineve mehed uskusid Jumala sisse ja kuulutasid ühe paastupäeva; ja nii nende suuremad kui nende vähemad panid kotiriided selga (Jn 3,5). „Nõnda peeti paastumise seadust Vana seaduse ajal. Eks see ole meile kõigile paastu pidamise eeskujuks.“(Tiisik 1898,50)
Vanas Testamendis jääb kõlama, et paastuti tähtsatel, otsustavatel hetkedel. See oli ühine pingutus, ohver, et Jumal võtaks kuulda, et Jumal halastaks. Ka Mooses paastus enne kui läks Jumalaga kõnelema ja käsutahvlid sai.(2Mo 34).

Tulles nüüd Uue Testamendi juurde, siis selles nii palju paastust ei räägita. Paastumise küsimuse kohta loeme:““ Siis tulid ta juurde Johannese jüngrid ja küsisid:“ Miks meie ja variserid paastume, sinu jüngrid aga ei paastu?“ Ja Jeesus vastab neile:“ Ega peiupoisid või leinata sel ajal, kui peigmees on nende juures!? Ent päevad tulevad, mil peigmees neilt ära võetakse, küll nad siis paastuvad!““(Mt 9,14-15) Kuidas seda mõista? Paastumine saab meie jaoks uue tähenduse ja selle kohta on kirjutanud A. Grün[4]: „Jeesuse jaoks on paastumine ilmselgelt leina märk. Kuid tema jüngritel pole vaja leinata, sest tema endaga on õndsuse ja seega rõõmu  aeg saabunud. Selles loos näeme algkiriku vaidlust juutluse traditsioonidega. Ühelt poolt on Jeesuse kui Messia tulekuga paastumine ületatud, teisalt aga ei ole tema tulemine veel lõplik. Patt ja surm kestavad edasi. Alles siis kui need on lõplikult hävitatud, kaob ka paastumise mõte. Kuid praegu jüngrid veel paastuvad, kuna ootavad oma Issandat. Paastumine saab uue tähenduse. Enam ei ole see leina ega patukahetsuse märgiks, vaid paastumine Issanda tulemise ootuses.“ Veel loeme Uuest Testamendist et Jeesus paastus 40 päeva kõrbes ja vastas kiusajale: “Inimene ei ela üksnes leivast, vaid igast sõnast, mis lähtub Jumala suust.“(Mt 4,4) Ning samas evangeeliumis ütleb Jeesus oma jüngritele: „See tõug ei lähe välja millegi muu kui palve ja paastumisega.“(Mt.17,21) Olen sellega täiesti nõus, et ainult toidust loobumine ei täida paastumise tõelist eesmärki. Kindlasti on see vaja täita palvega.

 Miks paast ja palve koos käivad?

„Ihu ja hinge ühtsus ilmneb selgesti  paastu ja palve omavahelises tihedas seoses. Kui ma tahan kogu südamest palvetada, siis peab mu palve väljenduma ka kehaliselt. Paast muudab palve intensiivsemaks. Sel juhul ei ole mu palve pelgalt peas ega ole vaid paar mõtet või sõna, vaid hõlmab kogu minu olemasolu. Ma anun kogu hinge ja ihuga Jumalat ning tunnistan paastumisega, et ma ei saa oma jõust midagi korda saata, vaid sõltun täielikult Jumala abist. See on keha appikarje Jumala poole. Söök teeb kõhu täis ja muudab uimaseks. Paastudes aga saadakse ärksamaks ja avatumaks kõigele vaimsele, Jumalale, Jumala Vaimule. Paastumises kummardab inimene oma näljast kurnatud kehaga igavest Jumalat, kes ainsana suudab tema sügavaimat, eksistentsiaalset nälga vaigistada.“(A. Grün 2009,50-51)

Mida õpetab Õigeusu kirik paastumisest?

Isa Ioannis Chryssavgis[5] kirjutab: “Paastumine tähendab õppimist, kuidas anda ja mitte alla anda. Paastumine ei tähenda keeldumist, vaid hoopis pakkumist, jagama õppimist, loodusega ühendumist. Paastumine tähendab teadvustamist, et Issand on kogu maailma karjane ja meil pole millestki puudu (Ps 23,1). Paastumine tähendab armastamist. Paastumine tähendab eemaldumist sellest, mida mina tahan ning liikumist maailma vajaduste poole. See tähendab vabanemist ahnusest, kontrollimisest ja sundusest; loodu vabastamist hirmu ja hävingu kütkeist. See tähendab kõiges Jumala nägemist ning Jumalas kõige nägemist. Meie, õigeusklikud, paastume kõikidest piimatoodetest ja lihatoodetest pea poole kogu aastast. Justkui püüdes lepitada üht poolaastat teisega, ilmalikku aega kuningriigi ajaga. Paastumine tähendab:
mitte maailma eitamist, vaid kogu loodu kinnitamist
nende peale mõtlemist, kes on näljas, mitte enda eraldamist ülejäänud maailmast
tunda nälga taastamise ja muutumise järele
tunda nälga Jumala järele, muutes mittesöömise salasuseks
meenutamist, et me ei ela üksnes leivast (Mt 4,4)
ja et meie elus on olemas ka vaimne mõõde koos kogu maailmaga pühade pidamist – meie, õigeusklikud, ei paastu kunagi üksi või tuju ajel.

Paastumine on meie raiskamiskultuuris hädavajalik. Lahti laskmine vabastab meid
kontrollist; ühtekuuluvus asendab tarbimist; jagamine on ainus sobiv viis ravida arme, mida oleme tekitanud nii oma maailma ihule kui ka inimkonnale kui Jumala ihule.“

Õigeusu kirikus on neli paastuaega, kuid kõige suurem tähelepanu on Suurel Paastul, mis valmistab meid ette Ülestõusmispühaks. See on kõige pikem paastuaeg ja tänu sellele ka kõige raskem ja sellepärast on selleks meile abiks antud „Suure Paastu triood“[6] (Mõtisklusi suure paastu teemadel). „Suure paastu triood“ annab väga hea ülevaate sellest, mida õpetab Õigeusu kirik paastujale. Selle alguses on öeldud: “Inimesele, kes oskab vaadata asju usu silmadega, on see meeleparanduse aeg tõeline vaimne kevad, hinge kevad, mis müstilise sideme kaudu on seotud looduse ärkamisega pärast pikka talveund. Ühel selle liturgilise perioodi hommikuteenistusel laulame:
Paastukevad on alanud, meeleparanduse õis lahti löönud.
Puhastagem siis, vennad, endid igast roojusest,
laulgem Valguseandjale ja ütelgem: Au olgu Sulle, ainus Inimesearmastaja!
Kogu suure paastu ajal me loobume lihast, munade ja igasuguste piimatoodete söömisest.
Me teeme seda samm - sammult: 8 nädalat enne ülestõusmispühi me loobume lihast ja 7 nädalat ennem loobume piimatoodetest ja munast, edasi sööme kõike taimset st. kõike mis kasvab. See tähendab, et me ei näljuta ennast vaid sööme kergemat toitu (tihti arvatakse, et paastumine tähendab üksnes vee joomist). Õigeusu kirik omistab söögipaastule tõelist vaimulikku väärtust, sest paast on enda Kristuse ja Tema sõna „käsutusse andmine,“ kuid samas rõhutab, et paastu ei saa taandada ainuüksi toidust loobumisele, et paast peab eelkõige aitama meil paremini kontrollida oma tegusid, mõtteid ja  sõnu. Mõttetu on loobuda nädalateks liha söömisest, kui ma neil samadel nädalatel räägin halba teistest, luban endale kohut mõista nende üle, kes ei paastu, jne.
Kirik ei lakka meile kordamast: “Te hakkate paastuma, palvetama ja tegema arvukaid meeleparandustegusid. See on väga hea ja mina olen esimene, kes teid sellele kutsub. Kuid ettevaatust! „Tarkus, mis viib pääsemisele, on usk Jeesuses Kristuses.“ See usk on teis salajasel kombel äratatud jumaliku armu läbi. Pöörduge ära iseendast, oma tegemistest, väärtusest ja moraalsusest, et mitte öelda oma vagadusest. Loobuge enda väärtuse esiletõstmisest Jumala ja inimeste ees, sest te ei ela teisiti kui jumaliku armu abil.“[7]

 Paast on kindlasti seotud meeleparandusega ja see omakorda on seotud meie patukahetsusega. Ja patukahetsuse uksed avanevad meile läbi alandlikkuse tee, läbi andeksandmise tee. Ja meie halastuse eeskujuks on jumalik Halastus ise (me peame andestama „seitse korda seitsekümmend korda,“ see tähendab, alati).

Hästi vajalik on pidevalt endale meelde tuletada, et paast on alati vahend, sellest ei tohi saada eesmärk. Eesmärk on armastus Jumala ja oma vendade vastu. „ Ning lõpuks peame lisama oma palvetele ja paastule, selle, mida kristlikus traditsioonis nimetatakse almuseks, armuanniks. Paast ja loobumised, mida endalt nõuame, peavad aitama meil ennast jagada nendega, kes on kõigest ilma jäänud. Aga vennalik armastus ei piirdu ainult materiaalse annetusega. Me peame olema tähelepanelikud teiste suhtes, neid ära kuulama, lastes endast läbi kiirata headusel, mida Jumal tunneb kõigi oma loodud olendite suhtes. Me peame andestama kõigile neile, kes on meid haavanud või solvanud; peame laskma oma armastusest osa saada ka neil, kes meile kurja teevad või meid vihkavad, paludes nende pöördumist ja Jumala andeksandi.“ [8]  

Sõnades on see kõik kena ja võib tunduda lihtne, kuid sellesse süvenedes, tekib küsimus, kas ma üldse suudan seda. „ Kuidas on meil võimalik sihile jõuda vaatamata meie nõrkustele ja kirgedele, sest esivanemate languse tagajärjed ulatuvad ka meieni? Sisemine kurjus pole sugugi kadunud ja kogu loov jõud, mida Jumal meisse hingas, luues meid oma näo järele ja endasarnaseks, kaldub meie kõrkuse või teadmatuse tõttu lakkamatult kõrvale oma algsest eesmärgist. Selline on meie ristitee. Kas on võimalik surra oma kirgedele, päästa oma hing sügavast ahastusest, tõmmata välja lootusetusest? Ning kas on võimalik, kuna Jumal ise tundub olevat meile andestanud, pöörduda tagasi Tema täielikku osadusse?
Sellele teele tagasi pöörduda on kangelaslik tegu, mis nõuab äärmist julgust, tahet osaleda Jumala aus, ehkki oleme üdini patused. Kuid kust leida vaimset jõudu, et läbi tulla kõigest sellest, mis ristiteega möödapääsmatult kaasneb? Lootusetuse ees hakkab Jeesus Kristus tegutsema. Ta tuleb inimese juurde , tema ahastusse, tuues talle kingiks oma jumaliku isiku. Selle läbi saab omakorda pühitsetud ja jumalikustatud inimloomus, leides uuesti üles oma patu - eelse täiusliku loomuse. Jeesus tuleb meile vastu halastuse ja armastusega. Ta kutsub meid osa saama Tema kannatustest, et liita meid veelgi tugevamini oma ülestõusmisega.“[9]
Olen õnnelik ja tänulik, et mul on võimalik sellist õpetust järgida ja meeleparanduse teed käia. ________________________
[1]
Metropoliit Stefanus “Pilguheit õigeusku,” Tallinna Püha Platoni Õigeusu Teoloogia Seminar, 2011, lk.36.
[2]
Anselm Grün „Paastumisest,“ Johannes Esto Ühing 2009, lk.29.
[3]
 Ülempreester Karp Tiisik „Paast,“ Tallinn, 1898, Püha Issidori Õigeusu Kirjastusselts 1999.
[4]
Anselm Grün “Paastumisest,”Johannes Esto Ühing 2009, lk. 14.
[5]
Isa Ioannis Cryssavgis “Usk ja elu” lk. 62-63, EAÕK kirjastus, 2011.
[6]
“Le Triode du Grand Careme, presentation pastorale,”ajakirjast “Synaxe,” 1992, EAÕK kirjastustoimkond 2003
[7]
Isa Andre Borrely, “Suure Paastu Triood,” 2003, lk.9.
[8]
  Ülempreester Panagiotis Simigiatos, “Suure Paastu Triood,”2003, lk. 6.
[9]
  “Suure Paastu Triood,” 2003, lk. 37-38.

Leena Helena Tölpt
Õigeusukirik Hiiumaal:
EAÕK Hiiumaa Jumalasünnitaja Sündimise Kogudus
Koguduse igapäevase tegevuse toetamiseks:
Pank: SWEDBANK, IBAN:  EE232200221048456181

Sihtotstarbeline arve Puski Kristuse sündimise kiriku taastamiseks:
SAAJA: Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku
Puski Kristuse Sündimise kogudus
AS LHV Pank, IBAN: EE377700771011670732

Eesti Apostlik Õigeusu Kiriku
Puski Kristuse Sündimise Kogudus
Koguduse igapäevase tegevuse toetamiseks:
COOP Pank: IBAN: EE094204278632837107

Igaüks andku nii, nagu ta süda on lubanud, mitte
nördinult või sunnitult, sest Jumal armastab rõõmsat andjat (2Kr 9:7)

Kontakt: EAÕK Hiiuma koguduste preester Aabraham Tölpt 
E-post aabraham@eoc.ee
GSM +372 50 90 251
  • EST
  • ENG
  • Esileht
  • Teated ja uudised
  • Lugemiseks
    • Suur reede
    • Suur paast kui harjutus
    • Miks me muretseme?
    • Surmast hingedepäeva eel
    • Mõtisklus kloostrielust ja munklusest
    • Kristliku Kiriku roll muutuvas maailmas
    • Pere ja ühiskond
    • Ristija Johannese sünnist
    • Kuriste Jumalasünnitja sündimise kirik
    • Essee Paastumisest
    • Mõtisklus JÕULUIMEST
    • Mõtisklus Kristuse ristimise, jumalailmumise pühast
    • Andeksandmine on südame seisund
    • Tarasiuse kolm mõtisklust:
      • 1. Millised on ligimesearmastuse piirid, kas armastusel peaks olema piire?
      • 2. Miks ma peaksin igatsema paradiisi?
      • 3. Kui peremudelid muutuvad, siis kas väärtused jäävad?
    • Suure neljapäeva mõtisklus
    • Mõtisklus ülestõusmispühadest ühiskonnas
    • Johannes Kuldsuu Jutlus ülestõusmispühal
    • Armastuse sünd
    • Nelipühi
    • Miks korraldada perelaagrit?
    • Kristuse sündimine - Jumala aramstuse lugu
    • Ära anna mulle laiskuse vaimu
    • Aadama paradiisist väljaajamisest
    • Mõtisklus suure paastu esimesel pühapäeval
    • Kaasani Jumalaema ikoon
    • Viimse kohtu, lihast loobumise pühapäev
    • Nelipühist ja Pühast Vaimust
    • Halvatu pühapäev
    • Üksteistkümmend Eestimaa märtrit
    • Ma ei ole kunagi üksi
    • Miks me palvetame?
    • Mõtisklus SUURE PAASTU esimesel pühapäeval
    • Vaga Eefraim Süürlase palve
    • Ristikummardamise pühapäev
    • Piiskopmärter Peeter
    • Pühast õlitamissalasusest
    • Tabori mäe valgus
    • Tähendamissõna kadunud pojast
    • Issanda muutmise püha, valgus Taabori mäel
    • Kristuse sündimine JUMALA "PÄÄSTEPLAAN"
    • Johannes Kuldsuu jutlus almusest
    • Samaaria naise pühapäev
    • Paasaläkitus 2021
    • Kristliku eetika pastoraalne suhtelisus, Tauri Tölpt
    • Tölneri ja Variseri pühapäev
    • Häbist
    • Õigeusu pühapäev
    • Suure Neljapäeva mõtisklus
    • Jõulusõnum aastal 2022
  • Õigeusk Hiiumaal
    • Mida tähendab õigeusk?
    • Kuriste Jumalasünnitaja sündimise kirik
    • Malvaste prohvet Eelija kabel
    • Puski Kristuse Sündimise Kirik
    • Kõpu püha apostel Andrease Esikutsutu kirik
    • Kuri Taevasseminemise õigeusu kiriku varemed ja endine õigeusukiriku koolimaja
  • ELUST HIIUMAAL
    • Koguduste ühinemine
    • Perelaager Hiiumaal
  • Puski Kiriku taastamine
  • Katehees
  • EST
  • ENG